26. august 2019
Vi er i en tid, hvor lysten til iværksætteri er stor, men hvor især kvinder holder sig tilbage – For kan du starte en rentabel drømmevirksomhed, når du samtidig gerne vil have tid med dine børn og et familieliv, der fungerer?
Kvinderne bag A Table Story, Trine & Mette fortæller her om deres tilgang til iværksætteri.
Ingen iværksætterdrøm
Ingen af os har nogensinde haft en drøm om at blive iværksættere. Vi øjnede et hul i markedet med A Table Story og syntes at det med at kuratere kvalitetsservice passede enormt godt til os, fordi vi begge har en designbaggrund. Og så havde vi samtidig et ønske om et fleksibelt arbejdsliv, hvor vi selv kunne bestemme.
I begyndelsen arbejdede vi henholdsvis deltid og var på barsel. Sådan er der vist i virkeligheden mange virksomheder startet af kvinder, der bliver til – under en barsel. Efter et års grundig research følte vi os så sikre på vores idé, at vi sagde vores gode jobs op i henholdsvis B&O og Vipp og gik all in på serviceudlejningen.To hårde år
Det gik over al forventning med A Table Story lige fra begyndelsen. De første to år valgte vi derfor at geninvestere alle indtægter i at købe nyt service i stedet for at udbetale løn til os selv. Det er det, der gør, at vi i dag kan klare over 1000 årlige fester og har mere end 12.000 krystalglas, flere tusinde tallerkner og enorme mængder bestik på vores lager.
Der er mange forskellige måder at gøre det på. Alle iværksættere skal tænke over, hvad lige præcis deres drøm er. For os var det vigtigt at starte op i mindre skala og så lade virksomheden vokse støt og roligt via 100% organisk vækst år for år. Vi har aldrig haft en ‘exit strategi’ eller et ønske om at indkassere en stor profit ved hurtigt salg af virksomheden. Vi har et stort ønske om at revolutionere hele serviceudlejnings branchen og at firmaet skal blive i vores hænder.Den gode hverdag
Det har hele tiden betydet noget at have en hverdag, der fungerer med mindre børn derhjemme. Ikke at vi ikke har haft og stadig ind i mellem har LANGE og TRAVLE dage i højsæsonen, men vi har aldrig været ved at knække nakken på arbejdsuger på 100 timer, der bare bliver ved og ved.
Vi er i en tid, hvor lysten til iværksætteri er stor, men hvor der samtidig er lidt en skræmmekampagne i gang, der går på, at du skal opgive alt – venner, mand, familie, dine børns barndom – mens du arbejder det i gang. Den tilgang ville ikke fungere for os. Her kommer familien og hverdagen først og derfor har vi valgt en anden måde at drive forretningen på.
Fleksibilitet
Vi har hele tiden haft fokus på fleksibiliteten. Og troet på, at den fritid, som der er i mellem arbejdsopgaver er godt givet ud og i sidste ende gør os og firmaet stærkere.
Vi tilpasser hele virksomheden og vores arbejdopgaver til den hverdag vi ønsker os; ikke omvendt.
I perioder med små børn er korte dage at foretrække og i takt med at de bliver ældre og skoledage bliver længere gør vores dage det ligeledes.
Det ville måske ikke fungere for alle, men det fungerer utroligt godt for os.
A Table Story er ikke altid ‘pænt’.
Hver uge får vi flere uopfordrede ansøgninger fra folk, der er super kompetente på det visuelle; styling og design. Vi bliver altid oprigtigt glade for interessen i vores virksomhed, men faktum er, at A Table Story kræver så meget andet end det.
Der er kundeservice, logistik, fragtbooking, lagerstyring, vagtplaner, rengøring, hygiejnetjek. Der er et hav af processer ved serviceudlejning, som lå helt uden for vores kompetence-områder, men som vi har tillært os: Hvordan den perfekte sæbejustering er i en kæmpe industriopvasker og den slags. Vi har virkeligt tilbragt meget tid i opvasken. Sådan er iværksætteri jo også. Det er den knap så romantiske, men højst nødvendige, side af det.
Det er måske egentlig et af vores bedste råd, når det kommer til at starte virksomhed: Vær realistisk omkring de arbejdsgange, der følger med den fantastiske idé, du har fået!
Læs mere om, hvordan Trine & Mette mødte hinanden og fik deres gode idé her:
5 spørgsmål til kvinderne bag A Table Story